Lovasterápiával fejlesztenek egészséges és sérült gyermekeket

A Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karának oktatója, Révész József nagy tapasztalatot szerzett abban a lovas terápiában, amelyet gyermekeknek tart. 

A terápián egészséges és súlyosan sérült gyermekek is részt vesznek. A tanár úr munkája több éves szakmai tapasztalatra és tudásra épül. Közel 30 éve tart lovakat, és 12 éve foglalkozik lovas terápiával, lovas oktatással a Huculkert Lovas Tanodában. A terápia elején a gyermekek a lóval való bánásmódot ismerik meg, hogy kialakítsák a megfelelő kapcsolatot a lóval. A súlyosabban sérült gyermekek fejlesztéséhez szakpedagógusi tudás szükséges, ebben Horváthné Kiss Rita állatasszisztált terapeuta, gyógypedagógus segít.  A tanár úr feladata a bizalom megteremtése a ló, a gyermek és az oktató között.

Jelenleg körülbelül 20 gyermekkel foglakozik, amely során egyéni fejlesztésben részesülnek. A terápiás foglalkozás 8 éves kor alatt 30 percet ölel fel, 8 éves kor után 45 percig tart. A terápián a lovak a gyermekekre nyugtató hatással vannak, mivel a hucul lovak kifejezetten béketűrő és intelligens állatok. A tanár úr is két ilyen fajtájú lóval tartja a foglalkozásokat, Egérrel és Picurral. A lovak megérzik, ha a gyermek dekoncentrált vagy bizonytalan. A terápia a gyerekekre egyensúly-, koncentráció- és mozgáskoordináció fejlesztő hatással van. A játékötletekből az oktatók soha sem fogynak ki, mindig valamilyen újdonsággal állnak elő. Ezeknek az állatoknak nem számít, hogy autista, Down-kóros, SNI-s, vagy éppen egészséges gyermekről van szó. A sérült hátterű gyermekeknek ez egy hatalmas élmény, és biztos pont a hétköznapokban.

Készítette: Németh Letícia, Takács Luca Zsófia, Göller Erzsébet

 

A lovas tanodáról és a fejlesztő foglalkozásokról az alapító Révész József tanár úrral beszélgettünk a pandémia idején


1.      Milyen körülmények között fogalmazódott meg Tanár Úrban, hogy megnyissa a lovas tanodáját? Mikorra tehető ennek az alapítása?

Lovaglással, lótartással majdnem 30 éve foglalkozom, gyerekek tanításával 10 éve. A kutyázás mellett örök szerelem számomra a ló és a lótartás.


2.      Hány lova van jelenleg? Hány tanonc jár a tanodába jelenleg?

Jelenleg 2 lovam van, egy ló külön tartása mindig problémás, mert társas lény. Mindkettő hucul fajtájú őshonos magyar ló. Nagyjából 20 gyerekkel foglalkozom. Többel nem lehet, a lovat nem szabad agyonterhelni, mert fásult lesz.


3.      Van esetleg egy olyan sikertörténete, amire büszke, hogy tudott segíteni egy lelki vagy értelmi sérült gyermeken?

Több is.

- Jár hozzánk egy 10 éves DOWN szindrómás fiú. Mindentől fél, még a lepkétől is, és ez nem, vicc! Amikor először jött, 20 perc volt, mire oda mert menni a lóhoz. 15 perc múlva tudtam felültetni, most 45 percet végig lovagol.

- Egy másik kislány, 4 éves, súlyos beszéd problémával, 3 éves koráig nem szólalt meg. Komoly logopédiai fejlesztést követően most a teljes lovaglást végig beszéli.

- Egy másik lány 8 éves, diszlexia és figyelemzavar problémával. 10 percig tudott figyelni, most 45 percet aktívan végig lovagol.

- Számos esetben nincs szó sérült gyerekről, de nagyon súlyos családi problémákról, hátrányos helyzetről, ott nagyon jó tapasztalataim vannak a lelki egyensúly elérésében.


4.      Hány éves korig lehet járni Önhöz?

Van felnőtt lovasom is, de általánosságban 14 éves korig.


5.      A pandémia ellenére is tart oktatást? Ha igen, akkor hogyan valósul ez meg? Milyen hatásra van ez a gyerekekre?

Igen van lovaglás, utána kellett néznem a vonatkozó jogszabályoknak, de nem probléma, mert gyerek és egy szülő van csak jelen, a távolságtartás biztosított és előtte, utána fertőtlenítés is van. Nagyon jók a tapasztalataim, hiszen sok esetben ez az egyetlen lehetőség, hogy a bezártságból kiszabaduljanak.


6.      Milyen képzettség szükséges a terápiához?

Gyógypedagógiai és állatasszisztált terapeuta végzettség kell. A terápiás lovaglás nem végezhető egyedül, kell egy végzett terapeuta és egy személy aki a lóra ügyel.


7.      Milyen időközönként járnak a gyermekek terápiára?

Hetente egyszer.


8.      Milyen játékos ötletekkel fejleszti őket?

Na ebből sok van!

- Kisebb, nagyobb labdákkal, ezekkel tornagyakorlatok, egyensúlyfejlesztő játékok, dobálás nekem, vagy maguknak állás, lépés és ügetés közben.

- Ruhacsipesz eldugva a lovon, meg kell keresni, közben előre, hátra, oldalra hajlong, mert keresi. Ha nem találja hideg-meleg játékkal segítek

- „Simon mondja” játék mintájára „Picúr mondja” játék (ez a ló neve)

- Lovak test tájának megkeresése és megérintése (fül, fej, nyak, stb) közben ezek kimondása, rövid és hosszú magánhangzók gyakorlása úgy, hogy rövid esetében a bal, hosszú esetében a jobb fület kell megérinteni.

- Rudakra színes kendők felkötése (színek, finommotorika), majd azokra csipeszek felrakása (csípő mozdulat, színek, számok)

- Rudakra színes képek felrakása, pl katica, hány pötty van rajta, ugyanerre tárgyak, állatok képei és a hozzá tartozó árnyképek kiválasztása.

- Ritmusképletek kitalálása és visszatapsolása

Van még rengeteg, de nem akarok 8 oldalt írni.


9.      Hamar kialakul a gyermek és a ló között a bizalom?

Elég hamar, de ez változó, függ a gyerek személyiségtől is. Ráadásul ki tudjuk választani, hogy a két ló közül melyikkel megy könnyeben a kapcsolat kialakítása. Azzal is segítjük a folyamatot, hogy minden alkalommal együtt tisztítjuk meg a lovat, segítenek nyergelni, ha már megy egyedül vezetik a lovat. Ez mind azért van, hogy egymásra tudjanak hangolódni. A lovaglást követően közösen szerszámozzuk le a lovat, simogatjuk, adunk neki répát, almát stb. Gyakran ülnek fel szőrén, ami azt jelenti, hogy nincs nyereg, így közvetlenebb a kapcsolat, ráhajolnak a ló nyakára, érzik a mozgását, melegét.

 

 Készítette: Göller Erzsébet, Németh Letícia, Takács Luca